Salam Selasa 30 August 2016
InsyaAllah esok 31 August hari Kebangsaan Malaysiaku yang ke 59. Semoga Malaysia terus aman makmur dan sentiasa dilindungi oleh Allah. Aaminn..
Kejadian cream puff ni pada hari minggu lepas bila anak bujang menyuarakan rasa hatinya nak makan doyan. So otw pergi Sg Buloh nampak ada orang jual doyan so kita pun benti lah...4 biji dalam 50rgt..ok la nak...makan la puas2...ibu ni sikbaik bukan penggemar tegar durian hashtag #antudurian. Seulas masuk mulut ok lagi, lebih2 maaf la...tak minat sangat makan raw camtu tapi kalau kejadian durian tu bertukar kepada seri muka durian ker, crepe durian ker, serawa durian ker...hohohoo..laju je la ibu ni ngadapnya....
Alhamdulillah, ada balance sikit dapat lah menghasilkan cream puff ni...tq kepada empunya resepi....Terbaik lah..
sumber : kak.madiha
olahan :
hanamemories.blogspot.com
Bahan-bahan
Bahan
Pastry
·
100g butter
·
250ml air
·
150g tepung gandum -
diayak
·
3 biji telur gred A -
jika gred B 4 biji
·
secubit garam
Bahan
Inti Kastad Durian
·
2 sudu besar tepung
kastad
·
4 sudu besar gula
·
1 cawan @ 250ml susu
segar
·
1 biji telur
·
1 sudu besar butter
·
1 sudu besar isi
durian - jika suka boleh lebihkan
Cara-cara
Untuk penyediaan inti
kastad durian : Campurkan semua bahan ke dalam periuk. Kacau sebati. Masak di
atas dapur dengan api perlahan sehingga pekat dan likat. Matikan api dan
sejukkan.
Dalam periuk lain,
satukan air, mentega dan garam.Masak hingga air mendidih dan mentega cair.
Masukkan tepung dan kacau pantas sehingga menjadi doh. Angkat dan ketepikan
sehingga suam.
Panaskan oven suhu
200C. Lengser dulang pembakar dengan mentega atau alas dengan baking paper.
Masukkan doh ke dalam
mixer dan masukkan telur satu persatu sambil memukul dgn kelajuan sederhana
hingga menjadi pes yang lembut.
Masukkan adunan ke
dalam piping beg dan menggunakan nozel bintang,Paipkan di atas dulang.
Bakar 20min atau
hingga keperangan. Sejukkan di atas redai.
Untuk penyediaan puff
durian - Belah puff tanpa putus. Masukkan/paipkan inti kastad, buat sehingga
habis dan boleh lah dihidang.




2 comments:
Salam akk.. 😍😍😍 msh ingtkn lady? Sedapnye kuih ni.. Lembut2 je isi dlmnye..
Salam Lady, ingat lagi. Cuba la buat Lady..
Post a Comment