June 11, 2018

Cookies Raya 2018

 Assalamualaikum...

Setakat hari ni, ni jer yang mampu buat. Hahahaha...dah malas sangat walaupun masih banyak lagi bahan2

#Green Peas 
#Red Pearl cookies
#Golden Pineapple tart
#Almond London

Alhamdulillah...ada jugak ole2 untuk dibawa pulang ke kampung halaman rindu. InsyaAllah...

Tak ketinggalan kuih lapis Sarawak Padu dari Kainas.co. Special kek lapis ni dan begitu bermakna. Sedap dan fresh from the oven. Nak order, jengok la instagram kainas.co

#Strawberry Cheese
#Blueberry Cheese
#Mocha Cheese
#Chocolate Cheese

Takde dalam gambar Masam Manis dan 3 Rasa.

Meriah dan berwarna warni meja di Aidil Fitri tahun ini. InsyaAllah...














May 16, 2018

Udang Goreng Butter/Butter Prawn

Assalamualaikum

Dah nak masuk bulan Romadon ni mari lah kita berganding jari jemari mencopy pastekan resepi2 yang boleh dijadikan rujukan sepanjang Romadon kali ini. Untuk pengunjung blog2 ku yang setia dan juga untuk rujukan kembali diri ambe jua. Maklum chef yang tak berapa nak pandai ni, tiap kali nak masak sesuatu yang jarang2 masak, tiap kali jugak kena tanya pak cik gugel. Jadi tak jadi tu kemudian kira, yang penting kita berani mencuba. Gitueww...


Udang Goreng Butter/Buttered Prawn 
Oleh: Azie Kitchen

Sarang Telur:
2 biji kuning telur
1 senduk butter/margerin
1 cawan minyak masak

Pukul ringan kuning telur. 
Panaskan butter/margerin bersama minyak masak. Sebaiknya gunakan senduk bulat. Bila minyak dalam kuali sudah betul betul panas, pusing pusingkan minyak dengan senduk tu laju laju membentuk bulatan sehala tanpa henti.

Kemudian tuangkan kuning telur tadi, tuang tinggi sikit supaya telur jatuh ke dalam kuali tu halusss jer. Teruskan pusing minyak tu laju laju dan tuang hingga habis. Pusing terus senduk tu sehingga telur tu masak berwarna keemasan. 



Udang:
12 ekor udang 
Sedikit garam
Sedikit lada sulah
Minyak untuk menggoreng 
3 ulas bawang putih - dicincang
6-8 tangkai cili padi - dihiris
5 tangkai daun kari
1/4 cawan susu cair/susu segar
Sedikit butter/margerin - untuk menumis
Sedikit serbuk lada hitam/putih - jika suka
Garam secukup rasa

Mula mula goreng dulu udang yang digaul dengan sedikit garam dan lada sulah sehingga agak berubah warna dan masak. Jangan goreng terlalu lama sangat nanti udang akan mengecut, tak cantik dan agak keras bila dimakan. 

Angkat dan toskan minyaknya. Keluarkan minyak tu dari kuali, tak nak guna lagi.


Panaskan butter/margerin di dalam kuali dan tumis bawang putih, cili padi dan daun kari hingga garing dan naik bau. 

Kemudian masukkan susu cair dan masak sebentar. Masukkan udang yang digoreng tadi, sedikit serbuk lada hitam/putih dan garam secukup rasa. Jangan bubuh banyak sangat garam yer sebab butter atau margarine sudah ada garam.

Setelah semua bahan masak dan mesra, bolehlah dimasukkan ke dalam pinggan hidangan dan taburkan sarang telur/floss yang kita buat tadi. Siapp.. Senang kann

Credit to Azie Kitchen. Mohon halal copy resepi...Thanks

P/S resepi jer copy, gambo tu I punya air tangan yer...hehe

Selamat berpuasa - Ramadhan 2018


Assalamualaikum w.r.t

Alhamdulillah segala puji bagi Allah atas segala kurniaanNya yang tak terhitungkan. Semoga dipanjangkan usia dan dikurniakan kesihatan yang baik untuk Ramadhan kali ini. Aamin Yarrabal alamin


Maaf, Zahir dan Batin

May 8, 2018

Bandung lagi (7 April - 10 April 2018) - Part 3

Assalamualaikum

Aktiviti pada hari ke 3 di Bandung.

Day 3
Omelette tu sedap sangat tapi portion kecik 


Muzium Geologi, Bandung

- Lawatan sambil belajar






Farm House Lembang 















 

Floating Market, Lembang














Kilang Kain

 

Lunch tak tahu apa nama tempat




Rumah Mode 

















Toko Tiga


 
Dinner



Featured Post

Cookies Raya 2018

 Assalamualaikum... Setakat hari ni, ni jer yang mampu buat. Hahahaha...dah malas sangat walaupun masih banyak lagi bahan2 #Green Peas...