July 24, 2013

15 Ramadhan (hiba hatiku)

Assalamualaikum...
 
15 Ramadhan...alhamdulillah dengan segala kurniaan dan rahmat Allah s.w.t.
Tak terhitung dengan jari segala kurniaanMu ya Allah...walau terkadang hati meratap hiba atas sesuatu perkara, namun jauh di sudut hati ini, Engkaulah tempat pergantunganku dan hanya padaMu tempatku berserah dan bertawakkal atas segala sesuatu.
 
Airmata yang tumpah kadang bukan kerana menyesali nasib diri, tapi sekadar meluahkan gejolak yang bersarang dalam dada ini. Ampunilah hambamu ini atas kekhilafan diriku.
 
Syukur dengan rezeki dariMu dibulan suci ini.
Dah dekat sangat nak masuk waktu berbuka baru masuk dapur untuk memasak semalam.
Alhamdulillah...terhasil lah butter prawn ni.
 
Resepi main google aje, tang telur tu tak berapa nak jadi pasal main tuang jer camtu. Buat keje nak cepat camtu la...tapi rasanya tetap meletup-letup di dalam mulut....;p

 
Mintak izin cnp sini..

BUTTER PRAWNresipi asal : Nita
sumber : K.Nor@SecubitGaram

Bahan2:
12 ekor udang saiz besar
2 sudu besar butter
3 biji kuning telur
sedikit daun kari
sedikit cili padi
serbuk kunyit & garam
minyak utk menggoreng

Cara2:
Lumur serbuk kunyit & garam kat udang. Goreng sehingga masak.Bila udang hampir masak tu, masukkan daun kari & cili padi. Gaul seketika sebelum diangkat. Bila dah masak,ketepikan. Dengan menggunakan minyak yg sama, biarkan minyak dikuali anggaran dlm 1/2 cawan cenggitu. Panaskan minyak dan masukkan butter. Biarkan butter cair & minyak betul2 panas.Sementara tu,kacau2 telur bagi rata dan masukkan telur kuning dalam bekas roti jala.

Matikan api bila minyak tu panas2. Dengan menggunakan 2 tangan, tgn kiri pegang telur kuning ..tgn kanan pegang garfu...tuang perlahan2 telur sambil tgn kanan mengacau dlm bentuk pusingan. Biar dia bertali2. Kemudian bila dah selesai, angkat telur tu dah buh dlm tapis utk membuang minyak berlebihan.


No comments:

Featured Post

Surabaya - Day 2 - Bromo Tengger Semeru

Assalamualaikum - sambungan kisah permusafiran kami dari Surabaya ke Bromo. Alhamdulillah...selamat sampai ke Probolinggo pada jam 2 pa...