July 24, 2012

Puasa - Day 4

Assalamualaikum...

Semoga belum terlambat untuk mengucapkan selamat berpuasa kepada semua. Selamat menjalani ibadah puasa! Rindu sangat nak mengupdate blog, namun atas sebab2 yang tak dapat dielakkan terpaksa lupakan dulu hasrat hati nak letak gambar2 masakan dan resepi. Cerita ceriti pun banyak yang dah basi...jangan makan makanan basi dah...')..bila dapat tempek gambar pun tak tahu la...ermmm....sedihnya...

ok...petang nanti masak ape untuk buka? SH masak simple2 jer, maklumlah 2 mulut aje untuk disuap kat rumah tu...kadang menitik airmata, teringat anak yang jauh, makan ape la dia...semoga Allah sentiasa merahmati dan murahkan rezeki anakku di bulan yang suci ini. Aminn...

Kelebihan Bulan Ramadan


Nabi bersabda, "Solat lima waktu, Jumaat ke Jumaat, Ramadhan ke Ramadhan, adalah penghapus dosa-dosa yang terjadi di antara waktu tersebut jika dijauhi dosa-dosa besar.” (HR Muslim no: 233)


Nabi saw. bersabda, "Sesiapa sempat bertemu bulan Ramadan dan tidak diampun dosanya, maka semakin jauhlah dia dengan Allah" (HR Ibn Hibban)

Nabi saw. bersabda, "Telah datang kepadamu Ramadan, bulan berkah, Allah mewajibkan kamu berpuasa, pada bulan ini pintu-pintu syurga dibuka dan pintu-pintu Neraka ditutup, syaitan diikat, dan di dalamnya terdapat malam yang lebih baik dari seribu bulan. (HR Imam Ahmad dan Imam Nasa’i)

Nabi saw. bersabda, "Apabila tiba bulan Ramadan maka dibuka pintu-pintu rahmat." (HR Muslim)

Nabi saw. bersabda, “Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan kerana iman dan ikhlas mengharapkan pahala dari Allah, maka dosanya yang lalu akan diampun oleh Allah.” (HR Bukhari)

Nabi saw. bersabda, "Apabila datang bulan Ramadan, kerjakanlah umrah kerana sesungguhnya umrah pada bulan Ramadan adalah menyamai haji." (HR Bukhari)

Firman Allah, "Sesungguhnya Kami telah menurunkan al-Quran ini pada malam al-Qadar. Apakah yang kebesaran yang terdapat pada malam al-Qadar? Malam al-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan izin Tuhan mereka kerana membawa segala perkara yang ditakdirkan berlaku pada
tahun berikutnya. Sejahteralah malam itu hingga terbit fajar." (al-Qadr:1-5)

Nabi saw. bersabda, "Sesiapa bersolat pada malam Ramadan dengan keimanan sebenar dan mengharapkan ganjaran daripada Allah, akan diampun dosa-dosanya yang lalu." (HR Muslim)

Source: http://lenggangkangkung-my.blogspot.com/


2 comments:

Acik Erna said...

salam SH..acik dah kena pun beli lauk basi semalam

SH said...

Assalam Acik,

yer ker..? teruk orang yang meniaga camtu kan..? Lauk tu kalau tk semalam punya, mesti masak terlalu awal...anak haritu terkena ayam golek yang tak masak. Kesian dia, sampai takut nak beli lagi. Dugaan...

Featured Post

Surabaya - 1 - 4 Sept 2017

Assalamualaikum... Alhamdulillah, satu daripada impian dan angan2 sudah tercapai. Terima kasih Allah kerana mengizinkan kami menjejakka...