July 26, 2012

Microwave - Baik atau buruk? - puasa- day 6

Assalamualaikum...

Puasa hari ke 6 hari ni. Alhamdulillah masih diberi kesihatan yang baik oleh Allah...sakit sikit2, ringan2 tu biasa la...cam SH arini, dah berapa kali masuk toilet, mungkin salah makan, semalam berborong sakan kat bazar ramadan. Puasa ke 5 baru menjejak kaki ke bazar, tengok makanan semua sedap jer...ermmm...rasa nak beli semua...dashyat betul nafsu selera ni. Kalau tak dikawal, hancuss....tengok la kesannya kalau makan tak henggat, arini dah terkena ceri beri...tak tahu punca dari makanan yang mane...huhuhu...semoga dapat meneruskan puasa hari ini dengan cemerlang. InsyaAllah...

Semenjak berpuasa ni, kekerapan penggunaan microwave kat umah meningkat dengan mendadak sekali. Sudah semestinya untuk panaskan lauk, utk buka mahupun sahur. Kalau SH, siap masak air secawan untuk bancuh horlicks. Ok ker...asyik guna microwave jer?...aktiviti sihat ker ni?...nama pun ketuhar gelombang mikro....dengar pun cam gerun gak...SH ingat pernah 1 hari tu, masa tu SH nak panaskan nasi bekal kat microwave office. SH berdiri depan microwave tu sementara menunggu makanan siap. Ada sorang manager ni, dia tegur SH, jangan berdiri depan microwave semasa microwave tengah berjalan, bahaya. Tak sempat tanya dia kenapa. Pelik gak SH, tapi dia yang masa tu nak lalu depan microwave, tak jadi, sanggup dia lalu jauh dari microwave tu...camtu sekali ker teruk kesan microwave ni? Ini info yang SH google secara ringkas. Terpulang la pada masing2 empunya diri yer tapi bagi SH, persoalan sekarang, perlu ke SH nyahkan microwave yang ada kat rumah tu. Rasa sayang la pulak...tapi mencegah lebih baik dari mengubati....ermmmm.....

Microwave oven : Ketuhar Gelombang mikro


Microwave oven (MO) boleh dikatakan ada di setiap buah rumah di Malaysia. Kesan dari penggunaan MO telah banyak didokumenkan.
Satu kajian di Switzerland diketuai oleh saintis makanan dan biologi Dr Hans Hertel telah mengenalpasti kesan makanan MO. Selama lapan minggu, lapan orang telah ditempatkan ditempat persekitaran terkawal yang sama dan diberi makanan mentah, masak secara biasa dan makanan MO. Sampel darah diuji selepas setiap jamuan. Makan MO menyebabkan perubahan ketara pada sifat kimia darah.
Satu lagi kajian di Stanford University mengkaji kesan susu ibu MO. Salah seorang ketua saintis itu berkata “Dengan MOkan susu ibu, walaupun di seting pada tahap rendah, tetapi masih boleh memusnahkan beberapa ciri keupayaan melawan penyakit”. Mereka mengesahkan selain daripada memanaskan, ada banyak perubahan yang mencurigakan berlaku pada komposisi susu.
Pada awal 1991, satu saman mahkamah telah dikenakan pada hospital Oklahoma USA setelah seorang pesakit mati kerana diberi darah yang telah dipanaskan dalam MO.
Di Rusia, MO diharamkan pd tahu 1976 kerana kesan negatif pada kesihatan.

Beberapa kesan menggunakan MO :-

- memakan makanan yang dimasak dalam MO menyebabkan kerosakan sel otak secara “memintas putus” impuls elektrik dalam otak
- pengeluaran hormon lelaki dan wanita berkurangan atau berubah jika mengkonsumi makanan MO berterusan
- mineral, vitamin, dan nutrien dalam semua makanan mO berkurangan atau berubah , oleh itu badan kita tidak dapat sebarang kebaikan daripada makanan tersebut
- mineral dalam sayuran berubah menjadi radikal-bebas penyebab kanser
- makanan MO menyebabkan tumor kanser perut dan lambung
- penggunaan berterusan makanan MO menurunkan sistem imun
-penggunaan makanan MO menyebabkan kehilangan memori, penumpuan, ketaksatbilan emosi, dan penurunan kepintaran.
- MO mengubah bahan makanan, menyebabkan masalah penghadaman
- makanan MO kehilangan 60 hingga 90 % gelombang tenaga penting dan MO memecutkan disintegrasi struktur makanan
- makanan MO mengurangkan kebolehan badan kita mengambil vitamin B-komplex, vitamin C, vitamin E dan mineral esential dan lipotropik

Kesimpulannya MO menyebabkan kanser dan penyakit-penyakit lain. MO memusnahkan khasiat makanan dan melemahkan tubuh badan kita. Oleh itu kita harus berfikiran menyahkan Microwave Oven dari rumah kita.
Source: http://popcorn-km.blogspot.com/2008/06/kesan-penggunaan-mikrowave-oven.html

*****Selamat Berbuka*****

No comments:

Featured Post

Surabaya - 1 - 4 Sept 2017

Assalamualaikum... Alhamdulillah, satu daripada impian dan angan2 sudah tercapai. Terima kasih Allah kerana mengizinkan kami menjejakka...