May 8, 2012

Agar-agar santan dan mee udang

Assalamualaikum...
Jom menjamu deria mata dengan warna hijau yang syahdu nih...haha....agar-agar santan my favourite...selalu failed jugak buat agar2 nih...keladak santan ngan telur tu tk mahu naik..tapi kali ni, alhamdulillah....boleh la...untuk menyejukkan anak tekak...
Mee udang ni plak dah jadi baja pun...kredit to Blog home sweet home kak Ummi...dapat resepi ni dari situ...mintak halal copy paste kat sini yer.... MEE UDANG Bahan-bahan ( 3-4 org):- • 1/kg mee kuning • 300 gm udang saiz L (belasah jerlah saiz apapun eh) • 4 sb lada boh / lada giling • *4 ulas bawang merah • *3 ulas bawang putih • *1 sb udang kering • *1/2 inci halia (bertanda * dikisar) • 1 sb petis (akak xda stok ni..letak je belacan sikit..hehe) • 3 sb sos tomato • 1 sb sos cili • keledek / kentang yg tlh direbus n di lenyek (optional- utk pekatkan kuah) - *akak letak 2 biji sederhana besar • gula n garam secukup rasa • taugeh n sawi - dicelur sekejap • daun bawang • bawang goreng Cara-cara:- 1. Rebus udang hingga masak, tapis keluar udang n asingkan. Air rebusan jgn dibuang. 2. Dalam periuk panaskan minyak dan tumis lada boh hingga garing. 3. Masukkan bahan kisar dan kacau hingga betul garing n naik bau. 4. Masukkan air rebusan udang.. biar kuah mendidih. 5. Masukkan sos tomato, sos cili n petis. Renehkan kuah (dengan api perlahan). 6. Masukkan garam n gula secukup rasa. 7. Reneh lagi (# Adalah lebih baik kalau kuah ni direneh lebih lama.... Lagi lama sedap.... ) 8. Letak keledek/kentang yg tlh dilenyek utk memekatkan kuah. (# Kuah ni dah cukup pekat sbb ada letak sos... so depend masing2lah eh.) 9. Dalam periuk lain, didihkan air dan celur mee, taugeh n sawi. 10. Cara hidangan - Masukkan udang yg telah direbus tadi... tuang kuah n taburlah dgn daun bawang n bawang goreng.
Resepi akan menyusul...sabar yer...********RESEPI AGAR-AGAR SANTAN PANDAN******* source : hanamemories.blogspot.com Bahan-bahan 10g serbuk agar-agar 1 cawan gula 1100 ml air 170ml air campur 1 paket santan serbuk - hana guna santan pekat 1 biji telur dipukul dengan santan tadi secubit garam 1 helai daun pandan Cara-cara Masak air dengan gula dan daun pandan hingga gula larut. Masukkan serbuk agar-agar dan kacau lagi hingga mendidih. Kecilkan api.Tuangkan campuran santan dengan telur, garam dan kacau terus hingga adunan santan timbul dan berbintil2. Tuang kedalam loyang atau acuan. Sejukkan dalam peti sejuk sehingga mengeras baru potong.

1 comment:

Acik Erna said...

salam SH acik suka agar2..walau bagaimana pun dibuat..yang bersantan macam ni lagi acik suka..
SH..maaf..ye rasanya mula2 tadi acik ada tengok komen SH diblog acik..lepas tu acik reply..kemudian hilang..acik tersalah tekan kot..maaf ye

Featured Post

Manggo chilled cheese cake

Assalamualaikum Tak tertahan godaan untuk menikmati manggo cheese cake ni. Terbayang2 di mata tak kala terpandang pada dinding FB seseo...