January 17, 2011

kuih bakar pandan




salam...

ni kuey mak budak baru blajo yer...hik2...kuey mengetest power...!! kuey2 manis ni cam kurang minat skit nk buat, psl suker beli jer...seketui 40 seng...5 ketui 2 hinggit...bila jengok resepi ni kat umah http://hanamemories.blogspot.com/, rasa cam senang sngt nk buat. Lebur semua dalam blender...pastu tuang dalam loyang....part yg tk bestnyer bila dibako, kt sejam tk mahu gak yer masak2...bila cocok ngan lidi, masih lagi cam lembik...aku agak mesti terlembik adunan aku nih...rupernye btui la...bila dah msk, potong lembik la skit...tk banyak...tp rasanyer....hmmmm...boleh la..balik anak bujang dari tusyen, lapo la bu...bila beritahu ade kuey atas meja....dimakan ngan lahap anak bujang aku tu....sedapnyer bu.....hihiihi....sengih aku dengar....ade gak orng puji kuey aku yg tk seberapa rupenyr ituh...

RESEPI KUIH BAKAR PANDAN
source: cikguzana@inspirasiku

Bahan-bahan

• 1 cawan tepung gandum
• 1 cawan gula
• 1 cawan air pandan
• 1 cawan santan
• 1 cawan susu cair (sejat)
• 3 biji telur
• Sedikit pewarna hijau
• Sebagai hiasan- sedikit bijan jika suka
• boleh tambahkan esen vanila jika suka.

Cara-cara

• Masukkan semua bahan ke dalam blender kecuali bijan
• Blender hingga sebati
• Sapukan loyang dengan sedikit minyak dan tuangkan bahan tadi kedalamnya.
• Taburkan bijan (jika suka)
• Bakar 40 - 55 minit pada suhu 180c/ hingga masak / berkerak. Tunggu sejuk baru potong

1 comment:

Nieza said...

sedap ni..suka yg kat tepi2 yg garing tu....dulu my MIL selalu buat saya tau mkn jer...hehe

Featured Post

Juadah2 Syawal 2017

Assalamualaikum  Syawal 2017 sudah berlalu pergi meninggalkan kita. Semoga dipanjangkan usia untuk dipertemukan Ramadan dan Syawal 2018...